يك پوست زيبا درون بدن را هم تغذيه مي*كند. كدام يك از مواد غذايي براي داشتن پوستي زيبا و محافظت طولاني مدت آن بهتر هستند؟ در اينجا 10 توصيه ارائه مي*كنيم كه در هر سني مي*توانيد آنها را به كار ببريد.
1- رژيم غذايي*تان را پر از ويتامين و مواد معدني كنيد:
در روز پنج واحد ميوه و سبزي بخوريد. به سالادهاي مخلوط، سوپ*ها، سالادهاي ميوه و... فكر كنيد.
2- سهم فيبرها را در خوراك*تان افزايش دهيد:
غلات كامل را حداقل يك بار در روز ميل كنيد و براي مثال هر روز صبح از نان*هاي كامل استفاده كنيد.
3- به خوراكي*ها و موادغذايي*تان تنوع بدهيد:
با موسير، پياز تازه، سير، جعفري و پياز كوهي تازه غذاهايتان را طعم*دار كنيد.
4- براي افزايش اسيدهاي چرب ضروري مقدار كمي روغن كلزا يا زيتون روي سالادتان بريزيد.
5- براي تامين كلسيم هر روز از دو واحد لبنيات استفاده كنيد.
6- براي حذف سموم، فيبرهاي خوراكي برخي ميوه*ها و سبزيجات را مانند نخود، تره*فرنگي، پياز، گلابي، كيوي و... افزايش دهيد.
7- از پروتئين*ها استفاده كنيد:
دو الي سه بار در هفته گوشت قرمز بخوريد.
8- براي تنوع دادن به پروتئين*ها خوراكي*هايي بر پايه پروتئين*هاي سويا را دريابيد.
9- براي بيشتر كردن سهم مواد معدني صدف*ها و جانوران سخت پوست را مصرف كنيد.
10- براي افزايش مقدار امگا 3 ماهي*هاي چرب (شاه*ماهي، ماهي آزاد، ساردين، ماركو، ماهي كولي و...) را در اولويت قرار دهيد. ماهي را دو الي سه بار در هفته، تازه يا يخ*زده ميل كنيد.
به*طور كلي، براي جوان ماندن، پوست*تان را با كرم متناسب با نوع آن مرطوب نگه داريد، سيگار نكشيد و از قرار گرفتن در معرض آفتاب شديد، اجتناب كنيد.

پوست شما در 30 سالگي
پيشگيري ساده و تمام و كمال؛ در حدود 30 سالگي اولين چروك*ها ظاهر مي*شوند، كبودي و گودي چشم*ها افزايش مي*يابند، به حدي كه كمبود رنگ*دانه*ها مي*تواند باعث برهم خوردن رنگ چهره شود.

حدود 30 سالگي، پوست تغيير مي*كند. درواقع، از اين سن به بعد است كه بازسازي سلول*هاي توليدكننده سبوم، كاهش مي*يابد. به*علاوه، همواري پوست كم مي*شود. خصوصا اين حالت در زمان خستگي زودتر به چشم مي*آيد. يك بار در هفته، از صمغ روي پوست*تان استفاده كنيد، اين كار بازسازي سلولي را تقويت مي*كند. از ماسك*هاي مخصوص درخشان*كننده براي بازگرداندن روشنايي روي پوست استفاده كنيد. (خصوصا زنان سيگاري)
معضل كبودي و گودي دور چشم
باز هم در 30 سالگي است كه كبودي و گودي دور چشم اهميت مي*يابد. در برخي موارد (استعمال دخانيات، عدم مراقبت*هاي مرتب و...) ممكن است اين كبودي و گودي*ها حسابي جا خوش كنند. از آنجايي كه اين بخش از صورت، بسيار ظريف و حساس است، و روي چهره تاثير مي*گذارد، نشانه*هاي افزايش سن و خستگي را به خوبي نشان مي*دهد. توجه*تان به اين قسمت را دوبرابر كنيد، صبح و شب با دقت بسيار و به آرامي به خط كاسۀ چشم با دست ضربه بزنيد.